
فلفل سیاه
فلفل سیاه پادشاه ادویههاست. فلفل سیاه مهمترین، محبوبترین و پرکاربردترین ادویه در جهان است. فلفل سیاه کاربرد گستردهای در طعمدهی و نگهداری غذاهای فرآوری شده در آشپزی را دارد و از لحاظ پزشکی نیز اهمیت دارد. از میان تمام ادویههای خرید و فروش شده در جهان، فلفل سیاه دارای 34 درصد سهم بازار است.
( در این مطلب هر جا سخن از فلفل به میان آید، منظور همان فلفل سیاه است مگر اینکه نوع آن مطرح شود) جنوب غربی هندوستان، خاستگاه سنتی این ادویهی مهم است، بخصوص نواحی ساحلی جنوب شبه جزیرهی هندوستان (سواحل مالابار).
فلفل سیاه نخستین ادویهی خاور دور بود که به دنیای غرب وارد شد، و در میان رومیان و یونانیان باستان به خوبی شناخته شد. در قرون وسطی فلفل در اروپا بسیار حائز اهمیت بود. کاربرد آن منجر به انقلابی در آشپزی در اروپا و سرزمینهای غربی شد: همراه با ادویههای دیگر، فلفل طعم غذاها را بهبود داد و حفظ و نگهداری آنها را آسانتر ساخت. فلفل همچنین در علم پزشکی به عنوان نفخشکن، تسهیل گوارش، و در درمان سرماخوردگی و غیره بکار میرود.
تولید و تجارت جهانی فلفل سیاه:
جنس Piper از حدود 1200 گونه تشکیل شده است، که تقریبا 60 درصد آن در آمریکای مرکزی و جنوبی وجود دارد. دیگر نواحی مهم جنوب و جنوب شرقی آسیا است. فلفل سیاه هم اکنون در مناطق استوایی مثل منطقه اقیانوس آرام و عمدتا هندوستان، اندونزی، مالزی، سریلانکا، تایلند، چین، ویتنام و کامبوج میروید. خارج از منطقهی آسیایی اقیانوس آرام این محصول در مناطقی نظیر برزیل، مکزیک، گواتمالا و غیره پخش است که مجموعا 26 کشور میشود. کل منطقهی زیر کشت فلفل چیزی حدود 404000 هکتار است که تقریبا 180000 تن فلفل در سال میشود.
در سال 1950، 70 درصد فلفل کشت شدهی جهان در هندوستان متمرکز بود، اما این رقم تا سال 1991 به زیر 46 درصد و تولید آن از 66 درصد به 30 درصد رسید. سهم هندوستان از بازار جهانی در همین بازهی زمانی از 56 درصد به 23 درصد سقوط کرد. در همین زمان تولید فلفل سیاه در دیگر کشورها پیشرفت چشمگیری داشت. هم اکنون هندوستان، اندونزی و برزیل رتبههای اول تا سوم را از لحاظ منطقهی زیر کشت دارند و از لحاظ تولید هندوستان، اندونزی و ویتنام اول تا سوم هستند. از لحاظ کارآمدی تولید، تایلند با 4089 کیلوگرم در هکتار رتبهی نخست را دارد و هندوستان آخرین جایگاه را از این لحاظ دارد (311 کیلوگرم در هکتار).
کشورهای هند، برزیل، مالزی، اندونزی، ویتنام و تایلند جزو تامین کنندگان اصلی بازار جهانی هستند. عمده وارد کنندگان فلفل سیاه ایالات متحده، روسیه، کانادا آلمان، ایتالیا، هلند. فرانسه، ژاپن، مراکش، لهستان و بریتانیا هستند. ارزش صادرات جهانی در همین بازه بین 270 تا 569 میلیون دلار در سال بود. واردات فلفل هم بین 174000 تا 216000 تن بود که ارزشی معادل 273 تا 658 میلیون دلار داشته است. صادرات فلفل تغییر قابل توجهی را در سالهای اخیر نشان میدهد که بخاطر تغییرات جغرافیایی از دههی 70 و 80 میلادی است.