مضرات و مزایای استفاده از تجهیزات چندرسانه‌ای (مولتی مدیا) در مدارس
0 نظر
۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

مضرات و مزایای استفاده از تجهیزات چندرسانه‌ای (مولتی مدیا) در مدارس

تجهیزات چند رسانه‌ای در کلاس درس از شکل سنتی و قدیمی خود (نوار کاست) به سرعت در حال تکامل و تحول به شکل مدرن آن (سایت‌های اینترنتی) است.

 نمونه‌هایی از این وسایل در کلاس‌های آموزشی عبارتند از: استفاده از ویدیو، ساخت ویدیوهای آموزشی توسط دانش آموزان، ایجاد صفحات بر روی نرم افزارهای محاسباتی نظیراکسل (excel)یا طراحی و ساخت وبسایت برای نشان دادن کارها و تکالیف دانش آموزان.

مزایای کاربردی استفاده از تجهیزات چند رسانه ای (مالتی مدیا)

یکی از مزایای استفاده از منابع مالتی مدیا در کلاس‌های آموزشی، به تصویر کشیدن شکل‌ها، صداها و ویدیوها بدون ترک کردن کلاس است. برنامه‌های کامپیوتری و سایت‌های اینترنتی می‌توانند تجاربی به دانش آموزان بدهند که ممکن است در حالت عادی کمی خطرناک باشند مثل کالبدشکافی حیوانات و صعود از کوههای مرتفع. علاوه بر آن، استفاده از پروژکتور و کامپیوتر در کلاس این فرصت را به دانش آموزان می‌دهد تا اطلاعات یا مطالب آموزشی را از نزدیک ببینند.

مزایای آموزشی استفاده از تجهیزات چند رسانه‌ای

دانش آموزانی که با استفاده از متن و تصویر مطلبی را آموخته‌اند 55 درصد تا 121 درصد جوابهای دقیقتری به مسائل می‌دهند. استفاده از تصاویر همراه با کلمات، از بار طبیعی کلمات می‌کاهد و به دانش آموزان کمک می‌کند که بعد شناختی و ادراکی مطالب را بهتر فرا بگیرند که باعث جذب و یادگیری بیشتر می‌شود. به طور مثال، تصاویر گرافیکی باعث درک بهتر می‌شود و آن بخاطر تمرکز بر روی عناصر مهمی چون جایگزینی، رنگ و ترکیب بندی می‌باشد. فعال سازی دانسته‌های قبلی به سرعت با قیاس بصری درگیر می‌شوند و الگوهای روانی براحتی ساخته می‌شوند نظیر یک دیاگرام که می‌تواند چگونگی درک کاربرد یک مفهوم را بهبود بخشد. علاوه بر آن، چون شبیه سازی‌ به دانش آموزان این امکان را می‌دهد که موقعیت‌های واقعی را به تصویر بکشند، یادگیری آسان می‌شود و انگیزه‌ی آنها بخاطر تجربه‌ی بصری آنها با موضوع بیشتر می‌شوند.

مضرات کاربردی استفاده از چند رسانه‌ای‌ها (مالتی مدیا)

درس های چند رسانه‌ای یا ترکیبات درس هایی که از طریق تصویری یا ویدیویی آموزش داده می شوند نیاز به کامپیوتر، پروژکتور و دیگر وسیله‌های الکترونیکی دارد که اینها بسته به موضوع درس و میزان مطالب اصلی که معلم تهیه می‌کند دارد. هزینه‌های مرتبط با پروژکتورها و کامپیوترهای با کیفیت برای هر دانش آموز می‌تواند خیلی بالا باشد، و میزان عکسها و فیلم‌های موجود در یک درس میتواند سرعت یادگیری و ریتم آن را کاهش دهد. دسترسی دانش آموزان به کامپیوتر در خانه نیز می تواند مشکل ساز باشد و تنوع کیفیت وسایل الکترونیکی دانش آموزان می‌تواند در پروژه‌ها و گزارشات نا برابری و ناهمگونی ایجاد کند.

مضرات آموزشی استفاده از چند رسانه‌ای ها:

با طراحی یک درس از طریق مالتی مدیا (چند رسانه‌ای)، نقش معلم از آموزگار به نوعی زمینه‌ساز یادگیری و تسهیل‌گر یادگیری تبدیل می‌شود. اگر درس به دانش آموزان اجازه می‌دهد تا آنها یادگیری را با ریتم و سرعت معمولی خود با گذراندن مراحل یادگیری کامل کنند، کنترل و مدیریت کلاس بسیار سخت‌تر خواهد شد. این امر در مورد دانش آموزانی که گروهی کار می‌کنند یا با یک کامپیوتر کار می‌کنند صدق می‌کند. علاوه بر آن، دانش‌آموزانی که چندان به استفاده از کامپیوتر مسلط نیستند برای دسترسی به اطلاعات باید وقت بیشتری را صرف یادگیری استفاده از مهارت‌های کامپیوتری کنند تا تمرکز بر روی مطالب آموزشی درسی.

 

 


نظرات کاربران
نظر خودتان را ارسال کنید