
7 دلیل متفاوت بودن نتایج جستجو در موتور جستجوگر گوگل
مانند بسیاری از افراد، شما نیز احتمالا یکی از کاربرانی هستید که به شکل متداول از سایت گوگل استفاده میکنید و حتما تا الان متوجه یک پدیدهی عجیب شدهاید و یا پس از استفادهی مداوم متوجه آن خواهید شد
نتایج جستجوی گوگل متغیر است حتی بر روی یک دستگاه، مرورگر و حتی با استفاده از کلیدواژهها و عبارات یکسان.
کاربرانی که اطلاعات چندان زیادی در خصوص الگوریتمهای جستجوی پیچیدهی گوگل ندارند ممکن است این پدیده را نوعی خطای سایت قلمداد کنند. اما، این تغییرات در واقع عمدی است. گرچه برخی اوقات این امر برای کاربران چندان مناسب و راحت نیست، اما این نتایج متغیر در جستجو میتواند برای مشاغل و حرفههای مختلف کمی مشکلساز باشد.
رتبهی اول در صفحهی اول نتایج گوگل در یک کامپیوتر رومیزی برای یک عبارت کلیدی و یک رتبهی میانی در صفحهی سوم نتایج گوگل بر روی یک گوشی هوشمند برای همان عبارت کلیدی میتواند تاثیر مهمی بر روی تجارت و فروش آنلاین داشته باشد.
درک نحوهی متغیر بودن نتایج جستجو در موتور جستجوگر گوگل:
چه چیزی موجب تغییر نتایج جستجو در گوگل میشود؟ آیا هیچ گاه به این موضوع پی خواهید برد که رتبه ی واقعی شرکت شما با کلیدواژههایی که استفاده میکنید چیست؟
متاسفانه پاسخ این سوالات آنگونه که صاحبان مشاغل و همینطور جستجوگران انتظار آن را دارند واضح و سر راست نیست. عناصر گوناگونی نتیجهی جستجو در گوگل را تعیین میکند. این عناصر شامل:
· نوع دستگاهی که برای جستجو استفاده میکنید. (لپتاپ، گوشی، تبلت، دسکتاپ)
· تاریخچهی جستجوی شخصیتان
· اینکه حین جستجو به اکانت گوگل خود وارد شدهاید یا خیر.
· موقعیت جغرافیایی شما
· نوع مرورگری که برای جستجو از آن استفاده می کنید.
· تعداد تبلیغات موجود در صفحه
· نوع جستجویی که انجام میدهید
در اینجا اطلاعات و جزئیات بیشتری را دربارهی این 7 عامل مهم که نقش مهمی را در نتایج جستجوی ایفا میکنند را به شما ارائه میدهیم.
1. جستجویهای قبلی بر روی دستگاه یکسان
آیا تمام جستجوهای گذشتهتان را بر روی موتور جستجوگر گوگل به یاد دارید؟ احتمالا خیر، ولی گوگل بخاطر دارد یا حداقل تا آخرین باری که کش (cache) و کوکیهای (cookies) خود را پاک کردهاید به یاد دارد. چنانچه بطور منظم کلیدواژههای مشابهی را جستجو میکنید، گوگل آنهای را بخاطر میسپارد و در جستجوهای بعدی بر اساس جستجوهای قبلی به شما لینکهایی را پیشنهاد میدهد.
این امر میتواند برای شرکتهایی که اسم شرکت خود یا کلیدواژههای خاصی دربارهی شرکت خود را بطور منظم جستجو میکنند گمراه کننده باشد. جستجوهای مکرر یک عبارت کلیدی میتواند رتبهی صفحهی وب یا شرکت را در صفحات نتیجه جستجو بالا ببرد.
یک راه برای کنترل این گوناگونی استفاده از یک مرورگر متفاوت (Firefox, Safari, Chrome, Internet Explorer) برای یک عبارت کلیدی یکسان است. نتایج بدست آمده ممکن است یکسان، کمی متفاوت و شاید کاملا متفاوت باشد.
2. لینکهای کلیک شدهی قبلی گوگل
چنانچه عبارات کلیدی و کلیدواژههای یکسانی را در گوگل جستجو کرده و مکررا بر روی لینکهای بخصوصی از نتایج بازگردانده شده در گوگل کلیک کنید، نتایج شروع به تغییر میکند. صفحاتی که شما از آنها در نتایج گوگل بازدید کردهاید تغییر کرده و رتبهی بالاتری را در نتایج بخود میگیرد و هر بار رتبهی بالاتری را در صفحه از آن خود میکند و هر از چند گاهی این تصور غلط را ایجاد میکند که یک صفحهی وب رتبهی بالاتری از آنچه واقعا هست را دارد.
میخواهید خودتان امتحان کنید؟ یک عبارت را در گوگل جستجو کنید، سپس یک لینک را از صفحهی دوم انتخاب کرده بر رویش کلیک کنید. این عمل را چندین بار تکرار کنید. شاید تعجب کنید که ببینید چقدر سریع رتبهی لینک مورد نظر بر روی کامپیوتر، گوشی یا تبلتتان بالا میرود. اما این امر فقط و فقط برای جستجویهای شما، بر روی دستگاه الکترونیکی شما و مرورگری که استفاده میکنید صادق است.
3. موقعیت جغرافیایی
گوگل بر روی سرویسهای مکانی حساب جداگانهای میکند، این بدین معنی است که نتایج جستجو، عموما تنظیمات مکانی روی دستگاه هر فرد را بازتاب میدهد. چنانچه شما کلمهی "لولهکش" را جستجو کنید، احتمالا اولین فهرست بازگردانده شده نزدیکترین لولهکش به شما خواهد بود. این امر میتواند یک مزیت برای شرکتها و مشاغل محلی باشد که بدنبال مشتری در نزدیکی خود هستند، اما برای ادارهجات و مشاغل بزرگ در حد یک کشور که بدنبال بیشتر دیده شدن هستند چندان جالب نیست.
4. استفاده از اکانت گوگل
میلیونها نفر از اکانت گوگل برای دسترسی به سرویس Gmail، Google Drive، Google Voice، و دهها سرویس مرتبط دیگر استفاده میکنند. یک اکانت گوگل میتواند همزمان در چندین دستگاه استفاده شود تا شبکهای عظیم از اطلاعات کاربر را بسازد تا گوگل این اطلاعات را جمع آوری مرده و بتواند پارامترهای جستجو را برای یک اکانت گوگل ظریف تر و دقیقتر سازد.
5. دستگاه مورد استفاده جهت جستجو
الگوریتمهای موتور جستجوگر گوگل سالانه بیش از صد بار تغییر میکند، اما تنها برخی از آنها از اهمیت برخوردارند و میتوانند هشدار دهنده باشند. گوگل پاندا یکی از این تغییرات بود که در آن رتبههای جستجو شده در موبایلها دست خوش تغییراتی شد که در نتیجهی آن استراتژیهای طراحی وب واکنشگرا (responsive web design ,RWD) بالاتر از سایتهایی با صفحات دسکتاپ و معمولی قرار گرفت.
این تغییر خصوصا بر روی عملکرد سایتها بر روی دستگاههای موبایل همانند تبلتها و گوشیهای هوشمند تاثیر گذاشت. چنانچه وبسایت بزرگی دارید که جایگزین موبایلی و یا طراحی واکنشگرا ندارد، رتبهی سایت شما از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت خواهد بود و اغلب این تغییر بر روی موبایل، مورد دلخواه شما نخواهد بود.
6. نوع جستجو
همانطور که انتظار میرود، آنچه شما جستجو میکنید تاثیر بسزایی بر روی نتایجی که بدست خواهد آمد میگذارد. اگر کلیدواژگان شما محصولاتی باشند که بصورت آنلاین زیاد خرید و فروش میشوند، نتایج بدست آمده شامل لینکهای فروش و صفحات تجارت الکترونیک خواهد بود.
در محیط گوگل میتوانید انواع مختلف جستجوها را که شامل عکس، ویدیو، اخبار و غیره میشود را انجام دهید. در هر مورد نتایج بدست آمده برای یک مورد جستجو کمی با هم متفاوت است. تغییردادن یک یا دو کلمه در جستجو نتایج حاصله را متغیر خواهد کرد خصوصا هنگامیکه بحث بر سر محدودهی گوگل بین انواع مختلف جستجوها است.
7. تبلیغات گوگل موجود بر روی صفحه
همه میدانیم که شرکت گوگل از سرویس تبلیغاتی AdWords که خود مبتکر آن است بر روی صفحات نتایج موتور جستجوگر (SERPs) استفاده میکند. برخی از این تبلیغات در بالای صفحهی اول نتایج قرار میگیرد، و برخی دیگر در سمت راست صفحه قرار میگیرند. گاهی اوقات نیز تبلیغاتی وجود دارند که در پایان ده لینک آبی میآیند.
نتیجه گیری و چندین نکتهی راهبردی در خصوص جستجو در گوگل:
آنطور که بنظر میرسد چک کردن رتبهی یک عبارت کلیدی در خصوص تجارت و یا شرکت شخصی خود کار سادهای نیست و نتایج جستجوی گوگل به دلایل مختلفی متنوع و متغیر است.
عواملی را که در بالا توضیح دادیم تنها عوامل تاثیرگذار نتایج بازگردانده شده گوگل نیستند. باتوجه به دخیل بودن بسیاری از عوامل در ساخت الگوریتمهای گوگل، چگونه ممکن است که رتبهی واقعی یک سایت مورد نظر یا یک صفحهی وب را برای یک عبارت کلیدی بفهمیم؟
با در نظر گرفتن این موضوع که رتبهبندیها برای یک عبارت کلیدی مورد نظر میتواند بارها تغییر کنند، راههایی وجود دارد که بتوانیم یک نگاه عینی و واقع گرایانه تر در رابطه با رتبهی یک وبسایت با یک عبارت کلیدی مشخص داشته باشیم.
· یک راه جهت داشتن نگاهی تازه به رتبهبندیهای یک کلیدواژه، پاککردن cache، cookies و history، خاموش کرن اطلاعات موقعیت جغرافیایی، و خارج شدن از اکانت شخصی گوگل است. پس از همهی این پاکسازیها جستجو را مجددا انجام دهید.
· یک راه دیگر جهت انجام این کار استفاده از یک مرورگر متفاوت با آن مرورگی است که هر روز از آن استفاده میکنید. در این مرورگر جدید که میتواند سافاری، مرورگر اینترنت و یا فایر فاکس باشد، اطمینان حاصل کنید که وارد اکانت گوگل نشوید و روی هیچ لینک نتیجه کلیک نکنید. داشتن یک مرورگر متفاوت این امکان را به شما میدهد تا متوجه شوید که وبسایت مورد نظرتان با یک کلیدواژهی بخصوص دقیقا چه رتبهای دارد فارغ از اینکه هیچ یک از عوامل تغییر دهنده نتیجهی جستجو را تغییر دهد.
· راه سوم برای این امر استفاده از حالت جستجوی خصوصی میباشد. مرورگر Internet explorer حالت "in private" و گوگل کروم حالت "incognito" را برای کاربران فراهم میسازند. این حالتها باید به هنگام استفاده از مرورگر انتخاب شوند.