معرفی شهروند

معرفی شهروند

بدون تردید مدیریت کارآمد شهری، پیش شرط اساسی هرگونه موفقیت در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای جهت افزایش رفاه شهروندان در مناطق شهری بخصوص کلان‌شهر تهران می‌باشد.
از جمله ساز و کارهایی که در کارآمدی مدیریت کلان‌شهر تهران تاثیر غیر قابل انکاری دارد ایجاد و توسعه نظام‌های توزیع مدرن و متمرکز در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌باشد. این گروه از مراکز توزیع مدرن دارای فواید گسترده‌ اقتصادی و اجتماعی می‌باشند که از آن جمله می‌توان به مواردی ذیل اشاره نمود:

  • کاهش هزینه‌های توزیع
  • ارائه کالا با قیمت مناسب
  • دقت بیشتر در کنترل کیفیت
  • کاهش هزینه‌های تردد درون‌شهری
  • صرفه‌جویی در زمان خرید شهروندان
  • کاهش حجم ترافیک
  • کاهش آلودگی‌های محیط زیست
  • سهولت نظارت بر عملکرد بخش خرده‌فروشی

بر این اساس، اندیشه و ضرورت ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند میان تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان شهرداری تهران بعنوان متولی ارائه و اشاعه خدمات مطلوب شهری شکل گرفت، بطوریکه این نهاد در سال 1373 شرکت خدماتی کالای شهروند و به تبع آن اولین فروشگاه یعنی فروشگاه بیهقی در میدان آرژانتین تاسیس و راه‌اندازی نمود.

  • سال تاسیس شرکت خدماتی کالای شهروند: 1373
  • اولین فروشگاه: شهروند بیهقی واقع در میدان آرژانتین
  • موضوع فعالیت: ارائه و تأمین خدمات کالا و مایحتاج شهروندان
  • حوزه فعالیت: تهران (محدویتی برای فعالیت در سایر شهر‌ها و خارج از کشور وجود ندارد.)

ماموریت شهروند

  • عرضه کالا و خدمات مورد نیاز شهروندان با قیمت مناسب و کیفیت بالا.
  • ایجاد امکان دسترسی شهروندان به انواع کالا و خدمات مورد نیاز، در مکان و زمان مطلوب مشتریان.
  • پیشتازی در کیفیت و عرضه متمرکز انواع کالاها و خدمات .
  • بکارگیری روش‌های پیشرفته فروشگاهی از جمله کارت‌های اعتباری، فروش‌الکترونیکی.
  • ایجاد محیط مطلوب و توام با آرامش برای مراجعین و رعایت شأن و احترام آنان.

اهداف شهروند

  • کمک به تثبیت قیمت کالاهای عمومی
  • کاهش سفرهای درون شهری
  • حذف واسطه‌های متعدد میان تولیدکننده و مصرف‌کننده کاهش هزینه مبادلات
  • توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد کردن کالاهای تولید داخل
  • کمک به جلوگیری از توسعه بی‌رویه واحدهای تجاری شهر