معرفی شهروند
بدون تردید مدیریت کارآمد شهری، پیش شرط اساسی هرگونه موفقیت در اجرای برنامههای توسعهای جهت افزایش رفاه شهروندان در مناطق شهری بخصوص کلانشهر تهران میباشد.
از جمله ساز و کارهایی که در کارآمدی مدیریت کلانشهر تهران تاثیر غیر قابل انکاری دارد ایجاد و توسعه نظامهای توزیع مدرن و متمرکز در قالب فروشگاههای زنجیرهای میباشد. این گروه از مراکز توزیع مدرن دارای فواید گسترده اقتصادی و اجتماعی میباشند که از آن جمله میتوان به مواردی ذیل اشاره نمود:
- کاهش هزینههای توزیع
- ارائه کالا با قیمت مناسب
- دقت بیشتر در کنترل کیفیت
- کاهش هزینههای تردد درونشهری
- صرفهجویی در زمان خرید شهروندان
- کاهش حجم ترافیک
- کاهش آلودگیهای محیط زیست
- سهولت نظارت بر عملکرد بخش خردهفروشی
بر این اساس، اندیشه و ضرورت ایجاد فروشگاههای زنجیرهای شهروند میان تصمیمگیران و تصمیمسازان شهرداری تهران بعنوان متولی ارائه و اشاعه خدمات مطلوب شهری شکل گرفت، بطوریکه این نهاد در سال 1373 شرکت خدماتی کالای شهروند و به تبع آن اولین فروشگاه یعنی فروشگاه بیهقی در میدان آرژانتین تاسیس و راهاندازی نمود.
- سال تاسیس شرکت خدماتی کالای شهروند: 1373
- اولین فروشگاه: شهروند بیهقی واقع در میدان آرژانتین
- موضوع فعالیت: ارائه و تأمین خدمات کالا و مایحتاج شهروندان
- حوزه فعالیت: تهران (محدویتی برای فعالیت در سایر شهرها و خارج از کشور وجود ندارد.)
ماموریت شهروند
- عرضه کالا و خدمات مورد نیاز شهروندان با قیمت مناسب و کیفیت بالا.
- ایجاد امکان دسترسی شهروندان به انواع کالا و خدمات مورد نیاز، در مکان و زمان مطلوب مشتریان.
- پیشتازی در کیفیت و عرضه متمرکز انواع کالاها و خدمات .
- بکارگیری روشهای پیشرفته فروشگاهی از جمله کارتهای اعتباری، فروشالکترونیکی.
- ایجاد محیط مطلوب و توام با آرامش برای مراجعین و رعایت شأن و احترام آنان.
اهداف شهروند
- کمک به تثبیت قیمت کالاهای عمومی
- کاهش سفرهای درون شهری
- حذف واسطههای متعدد میان تولیدکننده و مصرفکننده کاهش هزینه مبادلات
- توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد کردن کالاهای تولید داخل
- کمک به جلوگیری از توسعه بیرویه واحدهای تجاری شهر